Sunday, December 6, 2009

AKTIVITI 11: ULASAN JURNAL


Jurnal 1: Collaborative action research and project work: Promising practices for developing collaborative inquiry among early childhood preservice teacher

Jurnal ini menerangkan pernyataan masalah dengan melakukan pemerhatian di mana pengkaji mendapati bahawa kebanyakkan guru-guru di sekolah terlalu bergantung kepada kaedah pengajaran tradisional dan kurang menarik minat pelajar-pelajar. Guru-guru juga didapati tidak berminat untuk menjalankan projek atau aktiviti secara kolaboratif yang boleh diguna dan dikongsikan bersama-sama untuk tujuan membantu meningkatkan tahap pengajaran mereka. Selain itu, pengkaji juga menyokong permasalahan kajian ini dengan berpandukan kepada jurnal-jurnal atau kajian-kajian lepas.

Jurnal 2: The contribution of action research ti training teachers in intercultural education: A research in the field of Greek minority education

Pernyataan masalah bagi jurnal ini dinyatakan dengan berdasarkan kepada jurnal-jurnal lepas atau pernyataan masalah yang dinyatakan oleh pengkaji-pengkaji lepas tentang hasil kajian mereka. Yang membezakan kajian ini adalah ianya akan dikaji dengan menggunakan model kajian tindakan. berdasarkan kepada jurnal yang dibaca, didapati pernyataan masalah yang dikenal pasti adalah masalah di antara guru-guru kumpulan majoriti dengan pelajar-pelajar minoriti di sini. Guru-guru ini mempunyai pandangan negatif atau streotype terhadap pelajar-pelajar minoriti sehingga memberi kesan kepada tahap penglibatan dan motivasi pelajar-pelajar ini.

Jurnal 3 : Minute Math: An Action Research Study of Student Self-Assessment

Seperti mana jurna 2, jurnal ini juga menerangkan pernyataan masalah dengan berpandukan kepada jurnal yang dikeluarkan oleh penulis-penulis lain. Selain itu, ianya turut disokong melalui pemerhatian yang dilakukan oleh penulis yang mendapati kebanyakkan pelajar cenderung untuk menghafal konsep-konsep matematik berbanding memhaminya atau membuat penilaian kendiri.

0 comments: