Wednesday, November 4, 2009

TUGASAN 3: RINGKASAN KOLOKIUM

PEMBENTANGAN 2

Tarikh: 26/10/2009
Masa: 2.00 -4.00 P.M
Tajuk: Students' Perception of the Use of Gaming Technique (Word Puzzle) in Learning Science Concepts and Keywords in Science
Pembentang: Lee Sok Leng & Wong Wan Heng
Penyelia: Prof. Madya Dr. Nooreiny Maarof

1. PENYATAAN MASALAH:

Masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar yang mendorong pengkaji melakukan kajian ini adalah kerana setelah pemerhatian dilakukan di awal praktikal, mereka mendapati bahawa pelajar-pelajar menghadapai masalah untuk memahami konsep-konsep sains serta mengingat dan menghafal ejaannya di dalam Bahasa Inggeris.

2. METODOLOGI:
  • kajian ini dijalankan kepada 50 orang pelajar daripada sebuah kelas
  • Data yang diperolehi akan dianalisis dengan menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif

ancangan
(menetapkan tujuan, objektif,
persoalan kajian dan
metodologi)

Tindakan
(pra-ujian, word puzzles, post-test, borang kaji selidik
Pemerhatian
(Mengenal pasti reaksi
pelajar semasa aktiviti
ini dijalankan)

Refleksi3. PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA:

  • Berikut merupakan kaedah-kaedah yang digunakan untuk mengumpulkan data:

a. Pretest - dilakukan untuk mengumpul data awal berkaitan dengan masalah pelajar dalam memahami konsep dan kata kunci dalam mata pelajaran sains.

b. Word Puzzle 1 - Dilakukan untuk pertama kalinya bagi membiasakan pelajar dengan kaedah permainan ini dalam pembelajaran
c. word puzzle 2 - Dilakukan untuk melihat perubahan markah pelajar setelah bermain untuk kali yang kedua.
d. Post-Test - Memberi pelajar-pelajar menjawab borang kaji selidik untuk melihat apakah pendapat mereka tentang permainan word puzzle apabila diaplikasikan dalam pengajaran konsep dan kata kunci sains.

4. DAPATAN KAJIAN:

a. Kaedah word puzzle merupakan kaedah yang berguna untuk membantu mereka memahami konsep-konsep dan kata kunci sains.
b. Memotivasikan pelajar untuk mengingat dan mempelajari konsep dan kata kunci dalam sains.

5. KOMEN

1. Tajuk salah kerana mengandungi perkataan perception kerana dalam kajian tindakan kita bukan mengkaji perception tetapi penyelesaian terbaik kepada sesuatu masalah.

0 comments: