JURNAL 1
Collaborative action research and project work: Promising practices for developing collaborative inquiry among early childhood preservice teachers
Penulis: Mary Jane Moran
Kajian yang telah dilakukan oleh penulis ini adalah dengan menggunakan kaedah kajian tindakan untuk melihat perubahan guru-guru baru dalam melaksanakan kajian dan projek secara kolaboratif di samping mengajar.
Permasalahan:
Permasalahan yang diutarakan di sini adalah peranan dan penyertaan guru dalam menjalankan kajian tindakan dan projek-projek secara kolaboratif.
Sample dan setting kajian
Sample kajian adalah 24 orang guru yang masih baru dalam bidang pendidikan di Universiti New England.
Prosuder kajian tindakan
Banyak menggunakan kaedah-kaedah analitikal, strategi-strategi
Contohnya: Jurnal, rakaman video aktiviti pengajaran, trankskrip melalui rakaman suara yang dilakukan dengan rakan-rakan dan perbualan dengan pelajar serta perbincangan dengan seorang pensyarah yang menyelia.
Collaborative action research and project work: Promising practices for developing collaborative inquiry among early childhood preservice teachers
Penulis: Mary Jane Moran
Kajian yang telah dilakukan oleh penulis ini adalah dengan menggunakan kaedah kajian tindakan untuk melihat perubahan guru-guru baru dalam melaksanakan kajian dan projek secara kolaboratif di samping mengajar.
Permasalahan:
Permasalahan yang diutarakan di sini adalah peranan dan penyertaan guru dalam menjalankan kajian tindakan dan projek-projek secara kolaboratif.
Sample dan setting kajian
Sample kajian adalah 24 orang guru yang masih baru dalam bidang pendidikan di Universiti New England.
Prosuder kajian tindakan
Banyak menggunakan kaedah-kaedah analitikal, strategi-strategi
Contohnya: Jurnal, rakaman video aktiviti pengajaran, trankskrip melalui rakaman suara yang dilakukan dengan rakan-rakan dan perbualan dengan pelajar serta perbincangan dengan seorang pensyarah yang menyelia.
Pengumpulan dan penganalisisaan data kajian:
a. temubual: semistructured dengan menggunakan video-stimulated recall, menjemput bakal guru untuk komen dan ingat kembali semasa melhat rakaman video semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
b. semua rakamn secara audio yang diambil, ditranskripkan dalam bentuk verbatim. analisis dilakukan berdasarkan verbatim yang disediakan ini.
c. perbandingan antara data dilakukan dan distrukturkan dengan menggunkan memo konseptual.
d. Analisis dilakukan pada dua peringkat:-
i. tahap individu
ii. tahap kumpulan
Memapar dapatan kajian tindakan
a. Entries dan Transkrip (jurnal, rakaman video mengajar, pebincangan guru di dalam kelas dan temubual retrospective)
b. cross-tabulated dan direkodkan secara matric dan carta dengan menggunakan kaedah perbandingan untuk melihat perbandingan tingkah laku individu dan kumpulan.
0 comments:
Post a Comment