Tuesday, November 3, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL

JURNAL 3: MINUTE MATH: AN ACTION RESEARCH STUDY OF STUDENT
SELF-ASSESSMENT*

PENULIS: BROOKHART, ANDOLINA, ZUZA & FURMAN

Permasalahan:

Pelajar-pelajar cenderung untuk menghafal fakta-fakta matematik berbanding membuat penilaian kendiri (self-assessment) yang dikatakan mampu menyumbang kepada pembangunan pelajar yang celik matematik dan berupaya untuk “ belajar cara belajar”.

Objektif:

1. Mengingat fakta-fakta matematik memberikan kesan yang besar dalam kurikulum matematik, tangga ketiga. Walau bagaimanapun, kajian yang dilakukan bukan bertujuan untuk menafikan kepentingannya tetapi mungkin satu hari kepentingan kaedah ini akan berkurangan disebabkan oleh program ujian dan disebabkan oleh ibu bapa mahu pelajar-pelajar itu belajar tentang fakta-fakta tersebut.

2. Untuk menilai kegunaan kajian tindakan sebagai alat pembangunan pendidikan yang professional dan keputusannya dibentang di serata tempat.

Sample dan Setting Kajian:

Kajian ini melibatkan 3 orang guru pelatih, 2 orang penyelia university, dan tiga orang guru yang menjalankan kajian ini secara kolaboratif di 2 buah kelas dengan bilangan pelajar seperti berikut (kelas A, 20 orang dan kelas B, 21 orang) di sekolah biasa sekitar Timur United State. 2 orang guru tadi merupakan guru di sekolah biasa sementara 3 orang lagi merupakan guru pendidikan khas yang bekerja di setiap kelas berikut.


· Setting kajian adalah di sekolah rendah yang terletak di pinggir Bandar US. Kira-kira 1.6 % daripada mereka berpendapatan rendah dan di sini hanya terdapat 24 orang staf professional di kawasan ini.

Prosuder kajian:

· Bagi setiap kelas , 5 minit digunakan untuk menjalankan ujian yang melibatkan fakta-fakta pendaraban yang diberi di dalam kelas (100 fakta daripada 0-9 tables) sekali seminggu selama 10 minggu.

Pengumpulan dan pengananilsaan data

· GPAR reflection sheets
· Kualitatif – diskriptif statistic

Keputusan:

· Pelajar-pelajar gembira terlibat dalam penilaian kendiri
· Keputusannya adalah positif di mana pelajar-pelajar dapat meilihat langkah-langkah yang patut mereka lakukan berdasarkan graf.

0 comments: