Friday, October 30, 2009

TUGASAN 2: NOTA


MODEL-MODEL KAJIAN TINDAKAN

1. MODEL AKTIVITI KAJIAN TINDAKAN:

Model ini melibatkan 4 aktiviti yang perlu dilaksanakan. Proses-proses tersebut adalah seperti menilai aktiviti pengajaran dan pembelajaran, merancang dan membentuk, Mengajar dan mengumpul data dan aktiviti yang terakhir adalah menilai pengajaran dan pembelajaran.

a. menilai aktiviti pengajaran pembelajaran.
- membuat refleksi tentang apa yang terbaik untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
- mengumpul data berkaitan pengajaran dan pembelajaran
-mengetahui bahagian mana yang perlu diberi tumpuan.

b. Perancangan dan pembangunan
- menyediakan dan menghasilkan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang baru.
- Guru perlu merancang pemebelajaran dan merancang cara pengumpulan data.

c. Merancang dan melaksanakan
- Melaksanakan rancangan yang telah dirancang.

4. Penilaian terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran
- Daripada jawapan pelajar, guru melakukan semakan terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.


2. MODEL CRASP


Kajian Tindakan adalah:
Critical (dan self-critical) collaborative enquiry
Reflective practitioners being
Accountable and making the results of their enquirypublic,
Self-evaluating their practice and engaged in
Participative problem-solving and continuing professional development

3. Model Kemmis & McTaggart 1988
Model ini mengintegrasikan teori-teori pendidikan dan amalan praktik melalui kajian tindakan.
Model tradisional yang selalu diaplikasikan dalam menjalankan kajian tindakan adalah berdasarkan model “action research cycle” yang diperkenalkan oleh Kemmis dan McTaggart (1988). Menurut Kemmis & McTaggart, model ini mempunyai 4 elemen utama iaitu:

i. Mereflek (reflect)
ii. Merancang (plan)
iii. Bertindak (action)
iv. Memerhati (observe)

Model ini sesuai digunakan untuk pengendalian kajian tindakan amalan seperti yang dijalankan dalam bilik darjah terhadap pengajaran dan pembelajaran.
Gelung Kajian Tindakan (Kemmis & McTaggart, 1988)Proses kajian tindakan bermula dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru itu menyediakan satu plan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Seterusnya guru melaksanakan plan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru perlu memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan pelaksanaan itu disifatkan sebagai :
Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika masalah itu tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke gelungan kedua
Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah itu diselesaikan. Pada Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan beliau. Satu kritikan terhadap model ini ialah ia sentiasa berlanjutan

0 comments: